تغییر و تثبیت در شوراهای اسلامی شهرهای سوادکوه/به قلم عمران اکبرنژاد

شنبه 28 شهریور 1394 01:55 ب.ظنویسنده : محمدابراهیم خسروی سرخکلایی

 

انتخابات اخیر هیئت رئیسه شورا‌های اسلامی شهر‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی موجب تغییر و تثبیت در هیئت رئیسه شوراهای اسلامی را فراهم کرده است.

به گزارش سوادکوه نیوز و خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه، شوراهای اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها با هدف تعمیق خدمت‌رسانی به مردم و کمک برای مسئولان در مسیر توسعه ارزیابی شده بود که افراد علاقمند به حضور در شورا‌ها را به سوی انتخابات آن سوق داد.

*انتخاب شهردار اصلی‌ترین اهرم مدیریت شهری شوراهای اسلامی

تعهد به خدمت برای توسعه شهر و روستا را می‌توان یکی از دلایل حضور در شورا‌های اسلامی توصیف کرد که به نسبت شخصیت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی افراد متغیر است ولی کسب شهرت، ارتباط نزدیک‌تر با مسئولان و گسترش نفوذ در لایه‌های قدرت را نیز باید از دیگر اهداف و نتایج حضور در شوراها ارزیابی کرد.

انتخاب شهردار به عنوان مهمترین وظیفه و نیز اصلی‌ترین اهرم مدیریت شهری شوراهای اسلامی مطرح است که در برخی موارد مانعی بر سر فعالیت‌های فنی را نیز فراهم کرده است و البته بررسی  نقاط ضعف و قوت شوراها را باید به صورت کارشناسی شده‌تر و در گزارشی دیگر بررسی کرد.

برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در برخی موارد با تنش‌هایی هم روبرو می‌شود که نزدیک شدن به انتهای سال‌های فعالیت و نیز قرار داشتن در سال انتخابات مجلس شورای اسلامی بر این حساسیت‌ها افزوده است.

*۳ تغییر و یک تثبیت در هیئت رئیسه شورای اسلامی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی

شهرستان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی که دارای ۴ شهر پل‌سفید و زیراب و الاشت و شیر‌گاه است و در انتخابات سالانه خود شاهد تثبیت و در برخی موارد شاهد تغییر بوده است که در شوراهای اسلامی الاشت و پل‌سفید و شیرگاه شاهد تغییر و در شورای اسلامی شهر زیراب شاهد تثبیت بودیم.

در انتخابات سومین سال چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای سوادکوه و سوادکوه‌شمالی شاهد حضور مجدد هرمز علی‌نژاد مانند ۲ سال گذشته در صندلی ریاست شورای شهر هستیم ولی در شهر پل‌سفید، ابراهیم راست‌گو بعد از ۲ سال ریاست، جای خود را به سهراب باقری داد و در شهر الاشت نیز محمد آذر‌بهرام به ریاست شورای این شهر انتخاب شد و بعد از ۲ سال ریاست سهراب نعمتی در شورای اسلامی شهر الاشت جایگزین او شد.

در شهر شیر‌گاه شهرستان سوادکوه‌شمالی که در ۲ سال اول چهارمین دوره شورای اسلامی شهر شاهد ریاست غلام‌علی کریمی بود با رای اعضای شورای شاهد حضور علی‌اکبر حدیثی هستیم که سابقه حضور در ۴ دوره شورای اسلامی شهر و ریاست ۷ ساله بر شورای اسلامی شهر شیر‌گاه بودیم.

تثبیت و یا تغییر در ریاست و ترکیب شورا‌ها باید با تغییر در عملکرد‌ها در مسیر توسعه شهر‌ها را شامل شود و همدلی نزدیک‌تر با نخبگان و مسئولان و تلاش برای ارائه و پیگیری طرح‌هایی با در‌آمد پایدار را به دنبال داشته باشد.

به نظر می‌رسد شوراهای اسلامی شهر‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با وجود تلاش‌هایی که در مسیر اجرای وظایف خود انجام می‌دهند هنوز برنامه مدون و توسعه محور و زمان‌بندی شده‌ای برای توسعه نداشته‌اند تا شاهد تغییرات پایه‌ای در شهر‌ها را شاهد باشیم و البته اجرای برخی اقدامات در مسیر حل مشکلات و جهت‌دهی به برخی از مصوبات و تصمیمات را نباید ندیده گرفت.

* نقش برجسته‌ شوراهای اسلامی در کاهش موانع توسعه

جمشید پهلوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به وظایف و انتظارات از شوراهای اسلامی شهرها، گفت: شوراها می‌توانند با تلاش و برنامه‌ریزی خود نقش برجسته‌ای در کاهش موانع توسعه داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت شوراهای اسلامی دوره چهارم گفت: اعضای شوراهای اسلامی دوره چهارم دارای عملکرد مناسب‌تری نسبت به دوره‌های گذشته بودند.

رئیس شورای شهرستان سوادکوه، خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی مناسب و تثبیت وظایف و اختیارات شوراها می‌توان در آینده شاهد حضور قوی‌تر افراد در شوراها باشیم.

* فعالیت‌های پراکنده غیر‌متمرکز شوراهای اسلامی

شوراهای اسلامی شهرها و شهرستان‌ها با توجه به ظرفیت‌های قانونی می‌توانند فعالیت‌های عمیق‌تری را برنامه‌ریزی کنند و در مسیر دست‌یابی به اهداف خود از ظرفیت‌های نخبگان بین‌المللی و ملی و استانی شهر خود هم استفاده کنند ولی در این زمینه شاهد فعالیت‌های پراکنده غیر‌متمرکز هستیم.

برگزاری همایش‌هایی با موضوع توسعه در ابعاد مختلف و اجرایی کردن نتایج آن، فرا‌خوان مقالات در ارتباط با چگونگی استفاده از توانمندی‌های شهر با استفاده از توان دانشگاه‌های شهرستان، تهیه طرح‌هایی با رویکرد اجرایی شدن برنامه‌های توسعه ملی و بومی کردن مصوبات ملی و پیگیری برای اجرایی شدن آن با استفاده از توان نمایندگان، نگاه غیر‌سیاسی به افراد و محورهای توسعه و استفاده از ظرفیت‌های دولتی و انتخاب چشم‌انداز توسعه که به صورت شفاف برنامه‌ریزی شده باشد و امکان ارزیابی شاخص‌های پیشرفت آن وجود داشته باشد در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی خالی است.


آخرین ویرایش: شنبه 28 شهریور 1394 01:57 ب.ظ